Autóval 2000 méter fölött

2011. augusztus 30. 00:00 | írta: Bálint F Gyula | fotó: a szerző

A Top Gear stábja 2009-ben forgatott a Romániában. Útjuk csúcspontja a Transfogaras volt, Jeremy Clarkson, Richard Hammond és James May egy Aston Martinnal, egy Ferrarival és egy Lamborghinivel csapattak rajta. A műsor végén Clarkson azt mondja: ''Ez jobb, mint a Stelvio, ez a világ legjobb útja.'' Szerintem a Transalpina jobb.

A Transalpina Románia és a Kárpátok hegylánc legmagasabban fekvő közútja. Legmagasabb pontja az Urdele hágó, 2145 méter (felső fotó). Az út észak-dél irányban halad át a Páring hegységen, párhuzamosan az Olt és a Zsil völggyel, e kettő között elhelyezkedve. Habár régebbi és magasabban fekszik, mint a Transfogaras, sokkal kevésbé ismert. Ennek oka, hogy 2009-ig nem volt szilárd burkolata. Az utat eredetileg a rómaiak építették, II. Károly király 1930 után kiköveztette, majd a II. világháborúban a németek is felújították. Ezt követően elfelejtődött, annak ellenére, hogy DN67c jelzéssel, nemzeti útként szerepel.


A Transalpina a Mohorul csúcs (2337m) felé vezető túraösvényről.


Kilátás a Lotru-völgye felé.

A karbantartás hiánya miatt az út egyre nehezebben járhatóvá vált, de ennek köszönhetően megőrizte érintetlen vadságát. Az utóbbi években főleg a terep-motorosok és terepjárósok körében vált népszerű túra útvonallá, hiszen az út burkolatának minőségétől eltekintve az arra kalandozók csodálatos hegyi tájakon haladhattak át.

A Transalpina mára már bárki számára elérhető. A 2009-ben elkezdődött aszfaltozást lassan befejezik. Gyakorlatilag az utolsó métereken dolgoznak, majd következik a korlátok felszerelése illetve a töltések, hegyoldalak rendezése. Az átadás 2012-ben lesz.
Bár Obârşia Lotrului felől egy behajtani tilos tábla állja útját az autósoknak, a forgalom ennek ellenére áthalad már rajta.

A csatolt videón Rânca irányából, észak felé haladunk át a Transalpinán. A videó kétszeres sebességre lett gyorsítva, hogy beleférjen a Youtube 15 perces limitjébe!



Az út gyönyörű és félelmetes is egyben. Most különösen, hiszen egyelőre sehol egy szalagkorlát, az utat pedig sok helyen egyik oldalt a sziklák, másik oldalon a szakadékok fogják közre. Viszont éppen a szalagkorlátok hiánya miatt nyújt fantasztikus élményt az itt autózás, hiszen semmi nem zavarja a kilátást.



Sajnos joggal feltételezhető, hogy az út megépültével elözönlik a turisták a környéket és van egy-két olyan hely az út mellett, ahol nagy valószínűséggel felépítenek majd valamilyen vendéglátó egységet. Némiképp ismerve a romániai építkezési szokásokat, az emberek viszonyulását a természeti értékekhez, csak remélhetjük, hogy a környék jelenlegi, érintetlen szépsége nem szenved majd csorbát.


''Parkoló'' 2103 méteren, a Muntinun.

Aki ebben a formában szeretné látni, az minél előbb tervezzen egy túrát erre. Természetesen nyáron, hiszen 2000 méter felett hamar megjön az első fagy és sokáig tart a tél, így valószínűleg az alacsonyabban fekvő Transfogarashoz hasonlóan a Transalpina is csak a nyári hónapokban lesz megnyitva a forgalom előtt.

Cimkék: kárpátok parang románia transalpina